Direct
advies nodig?

Bel de franchisehulplijn 023 - 541 19 27

Of mail

Actueel

Ahold – Delhaize: fusie van gelijken?

24 september 2015

Ahold en Delhaize zijn gefuseerd. Feitelijk is sprake van een overname, maar dat valt niet goed in België. In het persbericht spreekt Jan Hommen, de voorzitter van de RvC van Ahold, van “een fusie van gelijken”. Dat dit zo nadrukkelijk wordt gesteld, is op zich al verdacht. Zeker als in datzelfde persbericht ook staat dat de aandeelhouders van AH 61% van de aandelen in het fusiebedrijf krijgen en die van Delhaize de resterende 39%.

Het nieuwe bedrijf is indrukwekkend groot, zowel qua winkels (meer dan 6500), medewerkers (375.000) als omzet (51 miljard). Men verwacht synergievoordelen van 500 miljoen euro per jaar, nadat de integratie over drie jaar is voltooid.

Het persbericht bevat ook enthousiaste reacties van beide directies. De fusie is goed voor de aandeelhouders, klanten en medewerkers! Over de franchisenemers van AH en Delhaize geen woord. Zijn zij vergeten, worden zij niet gezien als ‘stakeholders’ of zijn zij gewoon niet belangrijk genoeg?

De Belg Pierre Vancrutsen schreef een open brief aan (o.a.) de Belgische Minister van Economie en Werk over de fusie. Pierre is al meer dan 20 jaar actief in de fooddistributie en was tot voor kort werkzaam bij Ahold. Hij is ervaringsdeskundige bij uitstek. Pierre spreekt zijn zorgen uit over de fusie en het lot van de Delhaize franchisenemers. Hij vreest te weinig ondernemingsruimte en inspraak voor de franchisenemers.

De zorgen lijken mij terecht. Op termijn blijft vermoedelijk maar één formule over, waarschijnlijk Albert Heijn. Alle Delhaize franchisenemers zullen dan “over moeten” naar AH met aanzienlijke investeringen en risico’s van dien. Niet alle ondernemers zullen dat kunnen of willen en zullen hun winkels (noodgedwongen) verkopen.

Verder is de verhouding tussen AH en haar franchisenemers niet al te best. Er wordt openlijk flink geruzied. De procedure tussen AH en een groot aantal franchisenemers over de onverdeelde marge van 200 miljoen euro is tekenend net als de wens van AH om de (standaard) franchiseovereenkomsten aan te passen om de macht van de (multi) franchisenemers in te perken. Ook de reactie van AH op de onlangs gepubliceerde concept Nederlandse Franchise Code is veelzeggend. In het concept worden normen gesteld hoe franchisegevers en franchisenemers met elkaar behoren om te gaan. In haar reactie heeft AH al aangegeven dat de ‘Code’ in haar huidige vorm niet door haar zal worden onderschreven o.a. omdat “de plichten van de franchisenemers onderbelicht zijn”.

Het worden spannende tijden voor de franchisenemers van Delhaize en AH. Wordt het één formule, krijgen zij inspraak, behouden zij enige vrijheid en worden zij geraadpleegd of betrokken bij de integratie. Moeten zij investeren en krijgen zij verbeterde rendementen? Ik ben benieuwd hoe de vlag er over een jaar bij hangt!

Geschreven door:

Kees Kan

Kees Kan is advocaat sinds 1995. Zijn grote interesse en passie gaat uit naar franchising en alles wat daarmee samenhangt. Kees heeft de afgelopen 20 jaar franchisegevers, franchisenemers en collectieven/ verenigingen van franchisenemers bijgestaan. Zijn praktijk bestaat vrijwel uitsluitend uit franchise gerelateerde advisering. Hij publiceert regelmatig over franchise en verzorgt franchiseworkshops en –seminars. Kees is initiatiefnemer en oprichter van de website www.franchisehulp.nl.

Gepubliceerd op: 24 september 2015