Direct
advies nodig?

Bel de franchisehulplijn 023 - 541 19 27

Of mail

Opinie

Echt Hema! Wie volgt?

10 december 2015

Een mooi bericht in het Financieel Dagblad van vandaag:

“HEMA LOST CONFLICT MET FRANCHISEONDERNEMERS OP”

In het FD wordt al langere tijd aandacht besteed aan geschillen bij franchiseorganisaties waaronder Hema, Biretco, Op=Op, Bruna, Bakker Bart, Albert Heijn, Shoeby, Time Out, Flexibility Uitzendbureau’s, Street One.

Het conflict tussen Hema en haar franchisenemers liep al sinds 2009. Zeven jaar! Dat kan voor geen van partijen goed zijn. En dus is het goed nieuws voor alle franchisepartners dat er nu een oplossing is.

Franchising is een intensieve vorm van samenwerking waarvoor wederzijds vertrouwen noodzakelijk is. Zonder vertrouwen gaat het vroeg of laat mis. En dan wordt franchising geen meerwaarde maar een negatieve ballast. Vertrouwen vergt een open houding met respect voor elkaar en begrip voor wederzijdse belangen. En het liefste ook een beetje zelfreflectie. De kunst is om te kijken naar wat elkaar verbindt, waar de wederzijdse belangen elkaar raken en te zoeken naar oplossingen waar de belangen tegenstrijdig lijken. Dat vergt creativiteit en een blik op de verdere toekomst in plaats van te blijven hangen in de eigen argumenten en verwijten over alles wat mis ging in het verleden.

Bij de Hema hebben partijen het voor elkaar gekregen. Wat ongetwijfeld geholpen heeft, is het aantreden van de nieuwe topman Tjeerd Jegen die er met frisse blik en een onbesmet verleden is ingestapt. Desalniettemin is het knap dat het de nieuwe directie èn de franchisenemers samen is gelukt om in zo korte tijd het geschil op te lossen.

“Franchise is een heel belangrijk onderdeel van Hema. Vaak werken franchisenemers efficiënter en effectiever dan de eigen winkels en dus is het voor onze bedrijfsvoering van groot belang een goede relatie met elkaar te hebben. Omdat ik er niet in geloof dat een verstoorde relatie kan worden gerepareerd door een uitspraak van een rechter of arbiter, zijn we er de afgelopen maanden echt op gefocust geweest om er met elkaar uit te komen.”, aldus Jegen in het FD.

Belangrijk is de erkenning en waardering voor de toegevoegde waarde van de franchisenemers voor Hema. Anderzijds zullen de franchisenemers zich de meerwaarde van het Hema format en uitstraling goed hebben gerealiseerd. Hoe de oplossing er precies uit ziet, doet er niet zoveel toe. Hema heeft 18,5 miljoen euro gereserveerd om het geschil op te lossen. Dat is veel geld maar op een omzet in 2014 van iets meer dan 1 miljard euro lijkt dat te overzien. De winst die daarmee wordt behaald zou wel eens een veelvoud daarvan kunnen zijn in termen van verbeterde franchisesamenwerking, verbeterd rendement, snellere besluitvorming, betere public relations / imago, minder verlies van managementtijd en bijkomende kosten aan negatieve discussies, procedures, etc..

Recent kwam ook Bakker Bart positief in het nieuws. Uit de nieuwsbrief van de Nationale Franchisegids van 30 november j.l :

“Bakker Bart verdient vertrouwen franchisenemers terug.” 

“Het is lange tijd moeilijk geweest om nieuwe franchisers te vinden door alle negatieve publiciteit, maar dat verandert gelukkig door de vele gesprekken die wij en de franchisenemers met ze voeren. Situaties waarbij franchisenemers het hoofd niet meer boven water kunnen houden, mogen niet meer voorkomen.” Om situaties zoals deze te voorkomen is Bart’s Franchise Orgaan opgericht. Met deze franchisevereniging en de implementatie van een nieuwe formule in Groningen hoopt Schalkwijk het vertrouwen van de franchisenemers terug te winnen.”

Ook hier is sprake van een nieuwe directie die erin is geslaagd om in korte tijd de verhouding met de aangesloten franchisenemers een belangrijke positieve impuls te geven. Het winnen van vertrouwen blijkt ook hier cruciaal. Door de positieve flow krijgt Bakker Bart een aantrekkelijker uitstraling en willen meer ondernemers als nieuwe franchisenemers aansluiten. En dat is weer in het voordeel van Bart’s Retail en de aangesloten Bakker Bart franchisenemers.

Wie volgt?

 

 

Kees Kan

Geschreven door:

Kees Kan

Kees Kan is advocaat sinds 1995. Zijn grote interesse en passie gaat uit naar franchising en alles wat daarmee samenhangt. Kees heeft de afgelopen 20 jaar franchisegevers, franchisenemers en collectieven/ verenigingen van franchisenemers bijgestaan. Zijn praktijk bestaat vrijwel uitsluitend uit franchise gerelateerde advisering. Hij publiceert regelmatig over franchise en verzorgt franchiseworkshops en –seminars. Kees is initiatiefnemer en oprichter van de website www.franchisehulp.nl.

Gepubliceerd op: 10 december 2015