Direct
advies nodig?

Bel de franchisehulplijn 023 - 541 19 27

Of mail

Opinie

Pizzamaker Domino’s succesvol dankzij (ex) franchisenemers!

19 mei 2015

In het Financieel Dagblad van vandaag staat een’mooi bericht over master franchisenemer Domino’s. De ceo van één van de grootste franchisenemers van de wereld (1500 vestigingen, omzet 880 miljoen euro) de Australiër Don Meij roemt Nederland als de “superster in ons portfolio”:

Maandag was Meij in Nederland om in Dordrecht het 1500ste filiaal te openen van zijn franchiseorganisatie. Voor die gelegenheid is met opzet gekozen voor Nederland. ‘Dit land is de superster in ons portfolio’, zegt Meij. Van alle landen waar het concern actief is, groeit het het hardst in Nederland. Zowel qua aantal filialen, als qua omzet en winstgevendheid. Jaarlijks groeit de omzet van het concern hier met tussen de 15% en 20%. De huidige 164 filialen moeten uiteindelijk uitgebreid worden tot ‘minimaal 300.’

Nederlands team.

De groei van zijn bedrijf in Nederland is volgens Meij voor alles te danken aan zijn team ter plekke. ‘Zij voeren perfect de strategie uit, die we samen hebben uitgestippeld, nadat wij de Nederlandse filialen in 2006 onder onze hoede kregen. De vrijwel uitsluitend Nederlandse leden van dat team, die voor het grootste deel zelf allemaal franchisenemer zijn geweest bij het concern, hebben met veel gevoel voor de lokale situatie een perfecte Nederlandse variant van Domino’s neergezet.’

Meij schrijft het succes in Nederland toe aan het “team ter plekke”. Het meeste leden van dat team zijn zelf franchisenemer bij Domino’s geweest. Dat is een mooi gegeven. En een aanbeveling voor alle franchise-organisaties om tenminste één of meerdere ex-franchisenemers op te nemen in het management! Zulke managers hebben zelf met de voeten in de klei gestaan, weten hoe het is om franchisevestigingen te runnen en hebben gevoel voor het franchise-ondernemen. Zij zullen bovendien een “natuurlijke” geloofwaardigheid hebben voor de aangesloten franchisenemers en dat is niet onbelangrijk in het spanningsveld tussen franchisegever en franchisenemers dat er nu eenmaal – ook van nature – is. Dat deze samenstelling van het management voor franchiseorganisaties en aangesloten franchisenemers zeer succesvol kan zijn bewijst Domino’s. Kortom franchisegevers van Nederland: volg het Domino-effect!

Geschreven door:

Kees Kan

Kees Kan is advocaat sinds 1995. Zijn grote interesse en passie gaat uit naar franchising en alles wat daarmee samenhangt. Kees heeft de afgelopen 20 jaar franchisegevers, franchisenemers en collectieven/ verenigingen van franchisenemers bijgestaan. Zijn praktijk bestaat vrijwel uitsluitend uit franchise gerelateerde advisering. Hij publiceert regelmatig over franchise en verzorgt franchiseworkshops en –seminars. Kees is initiatiefnemer en oprichter van de website www.franchisehulp.nl.

Gepubliceerd op: 19 mei 2015