Direct
advies nodig?

Bel de franchisehulplijn 023 - 541 19 27

Of mail

Actueel

Geen inbreuk merk- en handelsnaam door oude informatie die nog enige tijd op internet heeft gestaan

8 juli 2014

 

Zodra een franchiseovereenkomst eindigt – om wat voor reden dan ook – komen franchisenemer en franchisegever normaal gesproken overeen dat franchisenemer de informatie, naam en andere woord en/of beeldkenmerken van de franchiseformule niet meer mag gebruiken.

 

In een recente uitspraak van de rechtbank Den Bosch dagvaardde de oud franchisegever de franchisenemer omdat deze laatste (naar de mening van franchisegever) inbreuk zou maken op haar merk en handelsnaam.

 

Wat was het geval? Na de beëindigingsdatum van de overeenkomst bestonden nog ‘geruime’ tijd internetpagina’s waar het woord en beeldmerk van franchisegever op stonden vermeld. Franchisenemer had deze al lang moeten verwijderen aldus franchisegever. Door dit niet te doen was franchisenemer schadeplichtig tegenover franchisegever.

 

Franchisenemer verweerde zich met het argument dat:

(i) het oude informatie betrof die al lang op internet stond; en

(ii) hij direct na beëindiging zijn best had gedaan de woord en beeldmerken (en andere informatie) op internet af te halen maar dat dit niet (helemaal) was gelukt doordat bijvoorbeeld logo’s op websites van derden stonden.

 

De rechtbank oordeelde dat franchisenemer inderdaad had bewezen dat (i) het oude informatie betrof en (ii), belangrijker, dat franchisenemer had aangetoond dat hij daadwerkelijk had geprobeerd om alle woord en beeldmerken te verwijderen. Nu dit pas twee maanden na beëindiging (vrijwel helemaal) was gelukt kon dit de franchisenemer niet worden tegengeworpen en was de franchisenemer niet schadeplichtig. Interessant is ook dat de rechtbank oordeelt dat twee maanden een redelijke termijn voor de franchisenemer is om alle informatie die (nog) linkt aan franchisegever van internet te halen.

 

Kortom, een franchisenemer is – over het algemeen – niet schadeplichtig tegenover de franchisegever als een korte periode na beëindiging van de franchiseovereenkomst (twee maanden) nog hier en daar enkele woord en beeldmerken van franchisegever op internet staan. Belangrijk is wel dat franchisenemer daadwerkelijk moet proberen deze informatie zo snel mogelijk van internet te verwijderen.

Geschreven door:

Kees Kan

Kees Kan is advocaat sinds 1995. Zijn grote interesse en passie gaat uit naar franchising en alles wat daarmee samenhangt. Kees heeft de afgelopen 20 jaar franchisegevers, franchisenemers en collectieven/ verenigingen van franchisenemers bijgestaan. Zijn praktijk bestaat vrijwel uitsluitend uit franchise gerelateerde advisering. Hij publiceert regelmatig over franchise en verzorgt franchiseworkshops en –seminars. Kees is initiatiefnemer en oprichter van de website www.franchisehulp.nl.

Gepubliceerd op: 8 juli 2014